Unul dintre elementele de uzura ale oricarui vehicul cu transmisie manuala este ambreiajul. Spre deosebire de alte elemente mecanice ale masinii, ambreiajul nu este supus operatiunilor de inlocuire preventiva.
Este usor de detectat uzura discului de ambreiaj cu mult inainte – astfel se va proceda la schimbarea acestuia inainte ca el sa impiedice complet cuplarea vitezelor.
Cat dureaza un disc de ambreiaj uzat?
Durata de viata a unui disc de ambreiaj este foarte variabila si depinde de mai multi factori:
- Daca conducerea este in mare parte urbana sau interurbana;
- Obiceiurile de conducere ale soferului;
- Calitate ambreiaj.
Ambreiajul unui vehicul folosit aproape intotdeauna in oras va suferi mult mai multa utilizare decat cel al altuia care este folosit pentru a face majoritatea kilometrilor pe autostrada.
Obiceiurile de condus sunt, de asemenea, un factor cheie: conducerea sportiva inseamna mai multa uzura a ambreiajului. Iar acei soferi care pastreaza obiceiul de a tine pedala de ambreiaj apasata la opriri, cu prima treapta de viteza cuplata, supun discul de ambreiaj la o uzura gratuita si inutila.
Pe scurt, unii soferi trebuie sa schimbe ambreiajul la fiecare 40.000 sau 50.000 de kilometri, iar altii pot depasi 200.000 de kilometri fara a fi nevoiti sa-l inlocuiasca.
Care sunt simptomele unui disc de ambreiaj uzat?
In ordinea importantei, acestea sunt urmatoarele:
- Dificultate la cuplarea vitezelor sau zgomote de frecare atunci cand se face acest lucru.
- Pedala de ambreiaj vibreaza atunci cand se accelereaza.
- Miros de ars la manevrele de parcare pe pante foarte abrupte.
- Vehiculul castiga tractiune atunci cand pedala de ambreiaj este inca foarte jos.
Oricare dintre simptomele de mai sus este un indiciu ca ambreiajul se poate apropia de sfarsitul duratei de viata utila.
In orice caz, atunci cand se observa simptome de uzura ale discului de ambreiaj sau orice alt tip de anomalie la schimbarea vitezei, este imperios necesar ca masina sa fie dusa imediat la un atelier service. Aceste probleme pot progresa si, daca nu se iau imediat masuri, consecinta inevitabila va fi ca, mai devreme sau mai tarziu, soferul va ramane pe drum.